Welcome to my blog, hope you enjoy reading
RSS

Friday, November 27, 2009

Ibadah Korban 2009.

Ibadah korban sudah julung kali diadakan pada setiap tahun..Macam biasa,ak akan ke Madrasah Al-Iman fasa 7..Ak kureng suka ke Masjid ? Tah r,masjid fasa 7 dah cukup ramai..Kiranya ak g Surau Al-Iman pon sbb nak meriahkan surau tu..Ye r,sejak masjid dah dibina..Org ramai suka ke masjid..Surau lak sudah menjadi tmpt tidur anjing..Iewww,

-----------------------------------------

I woke up at 6.30 am..WOW ! Semangat semangat..haha,subuh ler.Tak leh tggl.Nnti berdosa..hehe,Pastu plan nak tido blk..Tetiba lak x leh tido..Okey,i survived..Bkk laptop,switch on the wireless and log in the facebook..Ape lagi ? Happy Aquarium la..Kerja bodoh..Nak cepat naik level pny psl.kena cuci aquarium org..hampehh ~ tapi x pe,sabar !

Pukul 8.00 am , Solat Sunat AidilAdha akan dimulakan..Ayah ak sudah pergi terlebih dahulu..Jam menunjukkan pukul 7.30,ak still dok memcuci aquarium org..hampeh ~

AidilAdha dgn AidilFitri mmg berbeza ! Kalo AidilFitri,kita disunatkan makan terlebih dahulu,baru ke Surau/Masjid utk tunaikan solat.kalau AidilAdha,kita disunatkan Solat dulu baru makan.Tak pe lah,lapo pon lapo lah..KORBAN KORBAN !

Ak terus ke bilik air utk mandi ? Tidak lupa juga pada niat,dpt pahala tauu ; Sahaja ak mandi sunat pagi AidilAdha kerana Allah Taala.Baju ak ? Mcm biasa,recycle raya arituh..Pink la weii ! Siap dgn sampin lagi tuh..Haha,Dengan beralaskan kuih kacang,ak terus ke Surau..Air ? Air liuh je la..

Nasib baik ak smpi awl..Org di surau masih bertakbir..Ok cun ! Ak duduk di barisan ke-2 dan bertakbir sama-sama.Tepat pukul 8,solat dimulakan.Kemudian disusuli dgn khutbah.Habis dalam pukul 8.40..Masjid baru nak mula nak bertakbir..Haha,lambatnya ? selalunya masjid yg cepat..

Dalam jadual,penyembelihan korban akan dilakukan pukul 9.00 am ..So its left about 20 minutes..Balik je,ape lagi ? Makan time ! Masa utk mengisi tank..Lauk mmg sedap ;

1-Nasi impit
2-Ayam masak merah
3-Rendang daging
4-Kuah lodeh
5-Kuah kacang

Oh forgot forgot ! My father had bought the lemang..Lolz,sorang pon tak makan..Haha,kena ade org bkk kan,baru ak makan.Kira malas nak bkk buluh tu la ?

9.00 ++ , changed my suits.Then went to Surau back.Tak kan nak g sembelih lembu dgn Baju Melayu ? Smpi sana,dah ade org tgh buat jerat tok tumbangkn lembu..Okey,ak jd penonton je la.hehe,x kuasa ak nak tumbangkan.Kang silap silap ak yg tumbang.

Dok kira-kira,ade 6 ekor..1 lagi dah buat aqiqah..Dulu lagi best auw..Sampai 20 lebih pon ade..Dok ler tambat lembu smpi kt playground sana..Ha,amik kau !Sekarang ? Tak lagi,sbb ramai tertumpu di masjid..Makin lama makin kureng.Sambutan pon mcm nak tak nak je..Adui,sedihnya =(

Aaa,lantak lah..This is not my bussiness..Yang bestnya,tgk org buat jerat tumbangkan lembu..Best best !

Pastu tgkp gamba gamba..Hehe,time tuh x de keje sgt..Ni pics nya ;


Get readyyy !


Nak kencing ? Kencing puas puas ..


Dah tumbang ?
habes lah kauuu ~
Mengucap banyak2.


Jangan lah pijak perut dia..
Kesian dia..Hehe,


Lembu 'beraksi' ganas
sbb ternampak kwn dia dah ditumbangkan..
ish ish ish ;)


Mengucap mengucap !
dah nazak dah nie.


Darah perwira .


Sakit yerkk ? tahan tau.
sikit je lagi..
Hahahahahaha :))


Ha,amik kau !
Siap dilapah..
Tungguh masa buat kari je.


Isi perut lembu..
Lepas di proses..ha,ni la jadinya !
Away to be a peaces !
Bau tu x yah cakap lah .
bangkai tikus pon ok lagi.


Pic yang aku suka ! Haha,
Head's cow aka Kepala lembuu !
yg mcm terjuntai tuh,tu ekor dia..
balqis,seram tak ? hehe,


Air yg sedapp !
tgk r sape yg buat ?

"Mcm lah ak yg buat..hehe "


" Pakcik,buat kerja lahh ! "


Baju oren tuh tolong tgk je kot.
hehe,


Potong ! Potong ! Potong !


About 11.30 am,kami pon menjamu selera..Haa,makan lagi ? Ak amk cepat2,nyorok dlm surau..Malas bhai nak beratur panjang.Then lepas tu,agihkan daging kpd peserta & juga kpd mereka yg memerlukan..

Dalam kol 12 camtu,ak cabut balik..Penat bhaii..Sumpah ak cakap ! Tak leh tahan..Igt kan nak tido..tapi ade solat Jumaat kan ? Tapi x pelah,ak tido smpi kol 12.45..pastu get ready for Solat..

Smpi masjid,ak terbaca display kt situ ;

" Penyembelihan Korban akan dilakukan pada hari Sabtu jam 8.00 pagi "

Lerr,patut lah ak tgk masjid mcm lengang je..Org masjid pon datang surau..Tu yg pelik,tetiba lak ramai..Siap ada pakcik tu pakai t-shirt korban lagi tuh ; Ibadah Korban Masjid Al-Khairiyah 2007..

Ha,naseb baik 2007..Kalo 2009,dah lama kena halau..haha ! Sorry Pakcik !

Balik dari Solat Jumaat..Tuka baju,pastu tido ! Pheww,mcm2 mimpi ak lalui..Kawen dgn puteri raja la..Adui,jangan caya lah ! Nama pon mimpi..Hahaha , mangkok mangkok..

Mmg taun ni Surau Al-Iman di awalkan agendanya..Mcm sblm ni,kita org follow masjid..Masjid mula solat 8.30,surau akn solat 10 minit lewat drpd masjid..tapi taun ni,kita org buat hal masing2..Sbb nak keja masa time penyembelihan nnti.Lg pon hari Jumaat kan ? Nak bagi laluan utk Solat Jumaat .

The thing that is so suprizing is,there are a lot of people..Kalo laki,smpi saf belakang..Tu pon kena suruh imam ke depan sikit..terkejut bhaii..Selalunya x pernah jd mcm ni.sbb slalunya org akn ke Masjid..Ape dia org ni x g masjid ? WOW !

Jangan utk kali ni je la ramai..Lepas ni kena ramai gak..Mari mari ! Kita meriahkan Madrasah Al-Iman fasa 7 ..Ayuhh,agi idup agi ngelaban ! haha,

Oh by the way ! Selamat Hari Raya AidilAdha..Maaf Zahir dan Batin (ada maaf lagi ke ?)..Ahh lantak r..Sebut raya je,ada lah tu maaf maaf nye.

Mari kita korban apa saja yg kita terdaya..Ayuh,agi idup agi negalaban ! Haha,ape kaitan nih ?

Masih igt peristiwa Nabi Ibrahim dan anaknya Nabi Ismail ? Mari kita renung renungkan..Selamat beramal ! =)

6 comments:

Balqis Azhar said...

syahid suda lembunye..
haha :DD

Ahmad Farith said...

sape syahid kena mandi wajib kan ? adoi,tp dia mandi darah je..sian sian ~ hehe,

jmp kt syurga je lah.

Azfar said...

huhu,gamba aku ade satu je -_-

Ahmad Farith said...

yo r,buat apa byk2 ? hehe,
kamere pon kamere fon .

namikazeminato14 said...

Nak terburai perut aku ketawa.Tapi sedih aku tengok lembu tu.

Ahmad Farith said...

terburai ?
alamakk,nnti sape nak kutip sisa2 perut kau ?
adui,
hehe.

sedih ?
xyah makan daging tu..haram !
biar ak makan ~
gulpp,

Post a Comment