Welcome to my blog, hope you enjoy reading
RSS

Tuesday, December 15, 2009

Makanan itu rezeki.Tak elok membazir.

" Peh,ayah x tggl duit utk lunch nnti "
" So ? "
" Pki duit la ek..Aku tak nak..Kau beli utk anne,kau dgn abg "
" Ok "

Itulah perbualan di antara dengan adik aku.Sejurus kemudian,aku berfikir dua kali..Nak beli ke x nak ? Sebab tu aku baru sahaja pekena Nasi Lemak sebungkus.So,dah kenyang gila lah kan ? Surely,aku x nak for lunch.Perut kenyang.So yang tggl,anne dgn abg aku utk lunch..Perlukah aku beli utk mereka dengan menggunakan duit aku sendiri ?

Abang aku pon sama jugak,baru je pekena Nasi Lemak sbungkus..Okey,akak aku x makan pon x pe..Bagi chan sikit dia diet (haha,padahal nak save duit)..Im thinking twice.Abang aku x cukup kalo makan sebungkus je..Dia mesti nak makan lagi..Tank dia mmg besar..So i decide to buy a lunch for them at Cafe.Alang2 dah beli utk abg aku,apa salah utk akk aku skali ?

Time tuh pukul 1.30 lebih..Lunch hour pon tggl lebih kurang 1/2 jam..Mcm biasa r,bila lunch.Semua serbu kedai makan.Lauk yg tggl semua kuah je..Lauk ? Habes lenjan. Lauk abg aku ade,akk aku je tak de.time tuh,aku x tau ag yg akk aku pny lauk dah habes.

Smpi je,kena serbu dengan akk tuh.

" Adik,makan ape ? minum ade ? Harini x de Mee Goreng Basah ? " (Tau2 je aku order Mee)
" Nescafe Ais 1,teh 1,Nasi sebuungkus "

Nescafe ais is for me.Teh ais for my sister and nasi for my brother..Aku order utk akk aku Teh Ais sbb aku sure lauk dia kn terhidang..Akak aku nih,kalao dia makan,dia mesti nak air sedap2..Plg common teh ais,kekadang nescafe..Then,tgk2,sudah habes..Aku pon msg dia,dia ckp,if x de.x yah beli..Shit ! Aku dah beli teh ais utk dia weyh.habes nak kasi sapa ? kasi kucing rumah Meen la minum.

" Ok dik,semua skali 6.50 "..Time tuh x de duit pecah..Perlahan2 aku kerluarkan duit RM50 sekeping dicelah folder dompet aku..Rasa sayang utk bayar guna duit tuh tiba2 menyelubungi diri..Ye la weyh,penat aku kumpul.Tetiba kena lebur time tuh gak.Sayangg ~

Ok la fine.Aku minum je la 2-2..Lu tau x , smpi harini teh ais tuh tersimpan dlm peti sejuk..Haha,skarang baru minum smbl2 update blog.Tp alhamdulillah,taste Teh tu masih ada.Jangan kelat2 dah ar.Kang aku msk hospital keracunan mknn.Nak tak nak,kena gak minum.Sebab beli tu pakai duit weyh ! Bkn air liuh.Duit ssh nak cari.Plus the payment from my money.

* * *

Ptg tuh aku g basketball kt fasa 2..Balik tuh :

" Peh,lain kali jgn beli nasi utk abg..Kau tau x dia g buang ? "
" (Cibai lu.Dah ar pakai duit aku) " Aku tersentak.

Apsal lah bangsat sgt perangai dia tuh smpi makanan pon nak dibuang ? Sumpah aku stress gila hidup dgn dia.Lu caya tak kalo dlm masa seminggu,aku x pernah ckp dengan dia ? pandang muka dia pon tak hingin.Geli ! Jijik..

Agak2 korang en,apa perasan korang kalo korang berusaha sedaya upaya for something that is really hard to get it.Smpi masa,korang terpaksa korbankan usaha korang tuh..

Mcm aku skarang lah..Aku kumpul duit hari2..Susah bhai nak kumpul duit.Lu igt senang ? Walaupun korang sudah berkerjaya,korang tetap berdepan dengan mslh wang.Serious.Aku kumpul hari2.Pastu skang,aku guna duit aku utk beli makanan..Pastu makann tuh dibuang bergitu sahaja.Tak ke bodoh tu ?

Okey,nilai tuh aku x kesah sgt..Berpuluh pon ak x heran.Makanan kan ? Makanan asas manusia..X makan,boleh mati..Alah weyh,x makan skali baru,dah menggeletar.mmg lembut punya badan la.

Ok la,fine ! Maybe he cant finish his food.But,why not he just leave on the table ? Later when he feel hungry,he can eat..Toi tak ?

Tak dinafikan,aku pon ade la kekadang x habes.Tapi aku x buang weyh ! Im trying to finish it..if cannot,i just leave on the table..When i feel my stomach is relax, and can fill some more.I eat.BNi tidak..Apsal lah bodoh sgt smpi nak buang ? tak guna kau belajar tggi2.tak guna kau hidup 17 tahun kt bumi (alamak,kantoi dia f5).

Kalo kau masih budak2,aku faham.Tapi ni kau dah besar weii.Tak kan x reti bahasa kot ? Nak kate kau x cukup pendidikan,x juga.Sebab kau baru je habes SPM.Bengap ! Tolol !

Tak guna mak ayah bagi makan hari2 kalo kau x tau nk hargai mknn tu btl2.Mcm mana ssh nye mak ayh cari duit utk beli mknn.Tak guna mak ayah bg pendidikan kat kau smpi Form 5.Dr tadika smpi skarang.Dari kau tolol ABC,smpi lah kau reti ABC.

Kalo kau org kaya pon..Ni makanan weii..Rezeki drpd Allah..Kalo rezeki Allah pon lu jual mahal.Kat mana lg kau nak mohon dimurahkan rezeki ?

Hish,ak x faham tol ar dgn perangai abg aku nih.Mcm org cacat ! Ssh tol nak handle..Aku rasa org cacat pon lg senang nk kawal.Aku pon x tau ar bila dia nak berubah..Hoho,harap gila dia boleh berubah sblm masa belum terlambat.Kwn2,doakan abg ku supaya hatinya terbuka kembali ke jalan yg benar =)

Kawan-kawan..Kalau korang makan,pastu tak habes..Tak elok membazir..Cuba habiskan kalo boleh..Kalau x boleh,ha,buat la cara aku td.Simpan dulu.Kalo kt restoran ? Ha,bungkus ler..Tak elok weyh membazir..Sudahlah membazir itu amalan syaitan..Pastu yg membazir tu mknn,rezeki tuh weyh..Ish ish,think twice when u wanna do something.And also thinks the effect.

* * *

The next day (after Subuh) , my mother told to my brother : "Harith,lepas ni kau pergi beli mknn sendiri..Orang beli mknn,kau buang.Ha sekarang,kau rasakan." Lepas ni,jangan harap la aku nak beli mknn tok kau ek..Minx maaf byk2 la ek.

Hati ku berbunga-bunga..Gembira dan menghembuskan nafas lega..As long,ade la jugak balasan kpd dia sbg pengajaran.

Finally,aku pon beli lah lunch utk dia.Kang kebulur kang,mati pula..ye r,x makan sikit dah menggeletar..Aku x makan pon boleh tahan..Sian aku tgk dia..So aku beli la..Bukan apa,aku kan adik yang baik ? (hak tuih).

p/s : Aku mmg btl2 nak dia berubah..Serious ! Mmg gua jealous tgk kwn2 aku ade abg yg sporting.take care each other.tp aku ?


0 comments:

Post a Comment