Welcome to my blog, hope you enjoy reading
RSS

Friday, April 10, 2009

March Test ! =(

Pejam celik pejam celik.Bulan April sudah tiba,bulan Mac sudah lepas.ujian Mac pon sudah lepas,result pon dah dapat.In this test,i just got 5A2B1C.not bad right?then,im still not satisfied with my result.why?because all of my friends got higher than me !arghhh,x boleh la nak bajet bajet sikit.hehehe.here,i have my slip result.u see by ur own eyes ball which subject i got A,B and C.

cannot see properly r?lets i explain.

BM - 68 B

BI -55 C

Sej - 93 A

Geo - 80 A

SC - 75 B

Math - 90 A

AG - 100 A

KHB pilihan 4 - 81 A


[see,Kh pon aku bole da dpt A.aku x tiru tau !hmm,aku tulis mark bukan nak bajet,tapi hanya sekadar rujukan]

hmm,x rasa pelik ke bm B?bi C?malu baii org melayu dapat B dalam bm.aku tgk soalan bm,x de lah ssh mana.cuma semua soalan menguji tatabahasa dan kefahaman kita tentang sesuatu benda yang diberikan [like cerpen,gambar,jadual waktu].Ingat boleh score A,tapi sayangnya,B pulak yang dapat.Cikgu BM cakap ; kalau x dapat A for the next exam.And akn dirotan !

BI pulak,soalan dia x de la susah mana,lebih kurang macam BM jugak.Soalan dia bukanlah format PMR !soalan no 1 pon dah kena rujuk petikan yang panjang lebar tu.Selalunye PMR,no 1 dia tunjuk gambar/info/jadual,then dia tanya soalan berdasarkan petikan tu.Tapi ujian mac ni bukan,dia bagi petikan panjang lebar,dia suruh kita baca dan jawab soalan.Dalam 3,4 petikan dia bagi.Aduhai,leceh nak membaca.Bila da baca,nak kena jwb soalan.x tau jwpn,kena rujuk balik.Lecehnye !

Kat bahagian belakang,dia uji kita punya grammar.Perghh,kaw kaw kena!Byk la jugak salah bahagian tu.Tapi kalau kita tengok dari sudut positif,ok la jugak.Mungkin org yg buat kertas tu nak kita mahir dalam grammar ni.Kan kan?Hmm,nak kate aku bodoh BI,x jugak.Kalo aku bodoh BI,mcm mana aku bole dapat A dlm Math + Sc [75%] ?Kalo math dengan sc aku A,ni menunjukkan yang aku faham BI.Cuma aku lemah dalam bab grammar ni.Ye la,BM dgn BI ni kan subjek yg x perlu baca.Kalo nak baca,nak baca apa?hahaha,aku pon x baca la.Sbb tu dpt low sikit.Subjek lain aku buat revision sikit.

Jujur r aku cakap,dulu aku memang menyampah gila dgn BI.siap maki lagi ; kenapa kita perlu belajar BI?kalau british x jajah negara kita,kita x akn bahasa asing ni.Then,time aku form 2,aku dapat practical teacher from IPBA ; Ms.Rosyada.She is best teacher that i have found till now.Before this,she was in the Australia.Memang gempak r bila speaking BI.Bila speaking BM,mcm kelakar pulak sbb lidah dia dah biasa dgn BI.Dia aja aku BI,x macam cikgu-cikgu yang lain.memang kretif gila r cara dia nak pelajar tertarik dgn pelajaran dia.Dia jarang suruh kita buat nota.Sebab dia tau,pelajar malas tulis.So,kadang-kadang dia bagi handout/buat presentation.Dalam presentation tu,dia boleh tengok tahap grammar kita.bagus en?Start drpd dia,aku dah jatuh cinta sama english&start merapu ckp english walaupun grammar berterabur,konon-konon org hebat english r.

For sej and geo,nothing way to get A except u read.Bnd ni fakta.Kena baca dan fahamkan.Aku dapat A dalam subjek ni menunjukkan aku baca dan faham !hahahaha !Sc&math pulak,x de la ssh sgt,senang je.Caya x sc paper 2 aku semua betul?hahaha,kalo korang caya.Memang lurus bendol la.hahaha,muke kau ni nak dapat semua btl?hmm,aku salah 4 soalan je.hampir kesemuanya betul.Semua ni aku fahamkan dan hafal semua formula & part-part body kita + function.Melecehkan,semua nak baca dan hafal.

For Agama dgn KHB pon x de la ssh sgt.Agama aku,kalau nak A,aku afal semua yg ustaz kate masuk sebab agama ni kertas 2.So,ayt kena penuh r.kalau aku A agama,maksudnye aku afal la semua faktanye.Bila periksa dah abis,semua benda da lupe!Hampeh~Tapi yang peliknye,mcm mana KH aku bole dapat A?aku study 2 hari sebelum exam.Kuar 5 bab auw,nak bace fungsi lg.Banyak tu.Tup tup,aku dapat A.Pelik~Tapi aku percaya,ini bukan pelik.Ini semua atas usaha aku sendiri.Hahaha.Kan kan?

Tadi,cikgu kelas ada bagi aku slip periksa kat aku dan bg kwn2 yg lain.Bila aku cek,peratus aku 80.25.See,peratus aku A.Hmm,faham2 lah apa yg membuatkan peratus aku A.Then,english teacher ; Puan Zainab tengok slip periksa aku ; HA?english C?aku hanya tersengih.Dalam slip tu jugak,aku tengok aku dapat no 25.Sekali lagi aku frust sebab semua kwn2 aku ats aku.Haishhh,kalo boleh nak pecut dia org.March test ni,saingan hebat gila doh.yang dulu pandai,skarang dah jatuh.yang dulu bangang,skarang dah naik.huh?!aku nak dpt top10 dalam kelas aku ni pon agak mustahil la sebab en kelas first [bajet je],ada lagi budak hebat2.Straight A berderet.tapi dengan kwn aku yg pandai inilah membuatkn saingan aku utk dpt 8A timbul dlm diri aku.HUH?!

For ur all information,actually my school gred is not 75 dah A.Dulu ya,tapi sekarang dah tuka.kira ok la,sebab nak suruh kita berusaha sungguh2.tapi ia cukup menyeksakan aku!sebelum exam,75 masih A.Bila result dah kuar,baru tehegeh-hegeh bg tau yang 75 B.Perghhh,da la mencacatkan result org.Pastu org pon x prepare utk dpt 80 dan ke atas.arghhh tidakkk,x dapat A dalam bm kena rotan!dushhh,5A2B1C?PMR lagi 6 bulan.Ape perlu aku buat?March test pon berterabur.Takut~

konklusion ; x puas hati dgn BM&BI,sebab subjek ini lah yg memburukkan slip result aku!arghh,bodoh bangang !Kalau dapat A,kan cantik tu.7A1B.Lagi pun,aku memang x patut B dan C dlm BM BI ni sebab aku org melayu + kelas pandai [bajet lagi].

kata-kata hikmat dari saya : Kita akan merasakan soalan itu senang sekiranya kita mendapat A dalam sesuatu subjek.Soalan itu pula akan jadi ssh sekiranya kita x dapat A/fail dalam sesuatu subjek.kan kan kan?


0 comments:

Post a Comment